info@fanchem.ir   |    02166565700   |   آدرس دفتر مرکزی : تهران,ستارخان,کوثر سوم,پلاک24   |    کارخانه شماره 1 : شمس آباد تهران  |    کارخانه شماره 2: شکوهیه قم

استفاده از استئارات آلومینیوم در صنعت رنگ

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
رنگ

کاربرد استئارات آلومینیوم در صنعت رنگ

استفاده از استئارات آلومینیوم به موارد زیر کمک می کند:

  • جلوگیری از جدا شدن رنگدانه معلق در روغن
  • کاهش میزان روغن مورد نیاز برای خیساندن رنگدانه
  • با تشکیل یک لایه ژل با روغن، غلظت رنگ را افزایش داده و باعث کاهش مقدار رنگدانه مورد نیاز میشود.

تحقیفات در مورد استفاده از استئارات آلومینیوم و روی بعنوان ماده کمکی در آسیاب کردن رنگدانه و جلوگیری از ته نشین شدن یا جدا شدن رنگدانه از حامل (واسطه) درآمریکا در سال ۱۹۲۰ به ثبت رسید و شماره ثبت U.S.patent #1,421,625 در تاریخ ۲۳ جولای ۱۹۲۲ به Clarence A. Ward اعطاء شد.

در رابطه با خیساندن رنگدانه ها، بطور معمول مقدار کمی اسید چرب موجود در نفت فشرده به تشکیل صابون در میانجی رنگدانه و پراکندگی و بهبود خصوصیات ته نشینی کمک می کند. تخم کتان تصفیه شده با اسید چرب پائین خود که به واسطه رنگدانه پوشش داده شده با صابون فلزی مشکل ته نشینی ایجاد می کند.

تهیه تجاری استئارات آلومینیوم همچنین در هرجائی میتواند ۲ تا ۷% وزن محتوی اسید استاریک آزاد باشد.

استئارات آلومینیوم در موقع حرارت دادن در روغن گیاهی حل می شود و اگر مقدار زیادی کنسانتره صابون بکار برده شده باشد، در زمان سرد شدن مشکل ژلاتینه شدن اتفاق می افتد. در روش معمول برای ساختن رنگ، قبل از افزودن روغن، استئارات آلومینیوم با رنگدانه آسیاب می شود.

‌ ‌

استئارات آلومینیوم

*یک روش استفاده از استئارات آلومینوم در رنگ سازی بشرح زیر میباشد:

  1. ابتدا به مقدار ۲۰% در حلال ۴۰۲ یا حلال نفتی پخش و سپس بوسیله حرارت بصورت ژل در آورده می شود.
  2. ۲ تا ۳% از ژل  در ابتدای کار و قبل از اضافه کردن پیگمنت استفاده می شود.

 

در یک سری آزمایشات “گاردنر” اثرات صابون های فلزی را به روی رنگدانه ها تست نمود و دریافت که استئارات آلومینیوم سطح ذرات رنگدانه را پوشانده و کمک نموده که از ته نشینی جلوگیری شود و نیز میزان روغن مورد نیاز برای خیساندن رنگدانه کاهش یاید.

میزان استئارات آلومینیوم لازم برای پوشش رنگدانه ها بر اساس وزن متغییر است اما یک محلول ۲% وزن (وزن استئارات/ وزن روغن) استئارات آلومینیوم بسیار موثرتر از محلول ۰.۵% یا ۴% در تغییر دادن سطح پوشش بود.

با افزایش میزان استئارات آلومینیوم، مخلوط  روغن رنگدانه لزج (چسبناک) میشود و با بکار بردن میزان مناسب استئارات آلومینیوم، رنگ با مقدار کمتری کنسانتره رنگدانه، میتواند ژل شود و این میتواند برای ایجاد رنگ ارزانتری بکار برود زیرا مقدار کمتری از رنگدانه گران قیمت لازم است بکار گرفته شود.

یک امتیاز مهم استفاده از استئارات آلومینیوم آن است که در صورتی که رنگ بمدت زیاد در ظرف خود بماند، روفن و رنگدانه از هم جدا نمیشوند.

❌ کپی مطالب،نمودارها،تصاویر و … صرفا با درج منبع بلامانع است .