info@fanchem.ir   |    02166565700   |   آدرس دفتر مرکزی : تهران,ستارخان,کوثر سوم,پلاک24   |    کارخانه شماره 1 : شمس آباد تهران  |    کارخانه شماره 2: شکوهیه قم

استفاده از استئارات کلسیم در بتن

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
concrete فن آوران شیمی
calcium-stearate-in-concrete

در هر کشور سیمان‌های متفاوتی بر حسب شرایط اقلیمی و کاربرد مد نظر تولید و استفاده می‌شود که در این مقاله به توضیح مختصری درباره‌ی انواع سیمان‌ها، مواد مورد استفاده در آن‌ها و کاربرد استئارات کلسیم در سیمان پرداخته شده است.

استفاده از استئارات کلسیم در بتن

-انواع سیمانها: در کشورهای مختلف سیمان‌های زیر نیز ساخت می شود.

-سیمان حبابزا: دارای مواد حبابزا می باشد به‌ویژه در ایالات متحده سیمان IIIA, IIA , IA  و آمیخته حبابزا تولید می شود. این سیمان باعث بالا رفتن دوام و نفوذ ناپذیری میشود ولی اندکی کاهش مقاومت را همراه دارد.

-سیمان با مقاومت اولیه خیلی زیاد: دارای ریزی زیاد، سنگ گچ  بیشتر و C3S زیاد و C2S کم برای قطعات پیش تنیده و پیش ساخته یا جائی که مقاومت اولیه زیاد برای بهره برداری سریع لازم باشد.

-سیمان سوپر سولفات: از اختلاط دوباره در کوره ذوب آهن با 10 تا 15 درصد سولفات کلسیم بصورت ایندریت و تا حد 5 درصد کلینکر سیمان پرتلند با نرمی بیشتر از سیمان‌های معمولی برای مناطق پر سولفات (کمتر از 1 درصد ) و محل‌هایی با PH تا 5 / 3 و سیمانی کم حرارت است.

-سیمان پرتلند آهکی: PKZ از اختلاط کلینکر با سنگهای آهکی نرم تا 35 درصد  و آسیاب آنها بهمراه سنگ گچ تولید می شود. در آلمان تولید میگردد و خواص مثبتی به‌ویژه برای کارهای بنایی دارد و در بتن ریزی نیز شبیه سیمان‌های آمیخته عمل می کند هر چند پوزولان فعال ندارد. احتمالا در آینده سیمان‌های پرتلند به همراه پرکننده هایی این چنین کاربرد بیشتری پیدا می کند. این سیمان در آبیک تولید شده است. در جدول 2-6 ویزگی‌های استاندارد آن دیده میشود.

-سیمان پرآلومین( آلومینی یا برقی ): از پخت سنگ بوکسیت و آهک در کوره الکتریکی و آسیاب محصول آن حاصل میشود. دوام شدید در مقابل سولفات‌ها و آسیب پذیری در برابر کلریدها نامناسب برای بتن مسلح بویژه در مناطق خورنده، آهنگ گرمازائی شدید و مقاومت اولیه زیاد، مقاوم در برابر گرما و معروف به سیمان نسوز یا فوندو که در اطراف اصفهان تولید میشود(کارخانه های مواد نسوز).

-سیمان بهداشتی یا ضد باکتری و قارچ و جلبک: از اختلاط سیمان با موادضد باکتری و قارچ و  جلبک تولید میشود. برای سردخانه ها، حمام ها، سونا، استخرها به‌ویژه آب گرم، انبار مواد اولیه و نهایی دارویی وغذایی،مرغداری‌ها و گاوداری‌ها و غیره کاربرد دارد.

کاربرد استئارات کلسیم در بتن

-سیمان دافع آب با استفاده از استئارات های فلزی(استئارات کلسیم): از آسیاب توام کلینکر و مواد چرب گونه اولئاتی یا استئاراتی(بیشتر از استئارات کلسیم گرید FSC3020 استفاده می شود) برای جلوگیری از فساد سریع سیمان در محیط مرطوب  یا خیس تولید می شود، به همراه بوی نا، روانی بیشتر در موقع خشکی  است. از استئارات کلسیم به عنوان روان کننده و ضد آب کننده در بتن می توان بهره گرفت، علاوه بر مقاومت فیزیکی خاصیت روانکنندگی و ضد آب کنندگی در بتن ایجاد می گردد.

-سیمان انبساطی: برای تولید انبساط در هنگام گیرش در کارهای تعمیراتی و یا تزریق دوغاب و ملات در زیر صفحه کف  ستون  یا کاشتن میلگرد و غیره نیاز به سیمان انبساطی وجود دارد که در ابتدای کار انبساط خود را آشکار می کند.

-سیمان چاه نفت: برای پرکردن حد فاصل جداره چاه نفت و لوله های کار گذاری شده و جلوگیری از نفوذ آب وپس از تزریق خاک رس حاوی افزودنی، دوغاب سیمان چاه نفت بکار میرود.طبق استاندارد API یازده نوع سیمان چاه نفت از A تا J وجود دارد که یک نوع آن شبیه پرتلند معمولی،7 نوع آن سیمان ضد سولفات با درجات مختلف و یک نوع دیگر دارای گیرش اولیه خیلی زیاد است که برای اعماق مختلف و فشار و درجه حرارتهای متفاوت کاربرد دارد از 41 کارخانه تولید کننده 19 کارخانه در امریکا و 2 کارخانه(درود و تهران) در ایران هستند.

-سیمان طبیعی: در واقع نو عی آهک آبی است که از پخت سنگ آهک  محتوی خاک رس بدست می آید و در حد فاصل سیمان پرتلند و آهک آبی قرار دارد و در برخی موارد به سیمان رومی مشهور بوده است و کمتر تولید میشود.

-سیمان بنائی: برای کارهای بنائی از بکار گیری سیمان پرتلند، موادپوزولانی، موادپر کننده و آهک شکفته، پودر سنگ یا تالک و حتی کمی خاک رس بنتونیتی حاصل میگردد و از مقاومت کمتر، چسپندگی بیشتر، خمیری بودن، نفوذ ناپذیری و دوام خوب برای کارهای بنائی برخوردار است. ارزان بوده و زمان گیرش طولانی‌تر و قابلیت نگهداری آب بیشتر را دارا است و نیاز به زنجاب کردن آجر را مرتفع می سازد. در ایران در کارخانه فارس تولید شده است و برای شناسایی و ایجاد چسبندگی در آن از گل اخرا(خاک سرخ) استفاده شده است که سیمان قرمز رنگ حاصل میگردد تا در کار بتنی مصرف نشود. در جدول 2-5 ویژگی‌های استاندارد این سیمان آمد است.

-سیمان غیر انقباضی: در کارهائی که نیاز به کاهش یا حذف جمع شدگی می باشد از سیمان غیر انقباضی استفاده می گردد که از آلومینات بیشتر برخوردار می باشد.