info@fanchem.ir   |    02166565700   |   آدرس دفتر مرکزی : تهران,ستارخان,کوثر سوم,پلاک24   |    کارخانه شماره 1 : شمس آباد تهران  |    کارخانه شماره 2: شکوهیه قم

جایگزینی استابلایزر (پایدار کننده حرارتی) سرب با استابلایزر کلسیم-زینک

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
حرارتی

رزین PVC در دمای 160 درجه سانتی­گراد و بالاتر، مستعد تخریب از طریق دهیدروکلروزاسیون است. نمود ظاهری این تخریب، تغییر رنگ PVC به زرد و در صورت پیشرفت به رنگ­ های قهوه­ ای و در نهایت سیاه است.

در سطح مولکولی دهیدروکلروزاسیون سبب تشکیل پیوندهای دوگانه، قطع زنجیرها و شبکه­ ای شدن می­گردد که روی فرآیند پذیری و خواص نهایی محصول از جمله استحکام مکانیکی تاثیر منفی زیادی می­گذارد.

جایگزینی پایدار کننده های دوستدار محیط زیست ( پایه روی و کلسیم ) با پایدار کننده های سمی (پایه سرب و … ) در صنایع پلیمری

رزین PVC در دمای 160 درجه سانتی­گراد و بالاتر، مستعد تخریب از طریق دهیدروکلروزاسیون است. نمود ظاهری این تخریب، تغییر رنگ PVC به زرد و در صورت پیشرفت به رنگ ­های قهوه­ ای و در نهایت سیاه است.

در سطح مولکولی دهیدروکلروزاسیون سبب تشکیل پیوندهای دوگانه، قطع زنجیرها و شبکه­ ای شدن می­گردد که روی فرآیند پذیری و خواص نهایی محصول از جمله استحکام مکانیکی تاثیر منفی زیادی می­گذارد.

از آنجایی که PVC در طول فرآیند آمیزه سازی و شکل­‌دهی بین دمای 160 تا 210 درجه سانتی­گراد است، استفاده از افزودنی های پایدار کننده حرارتی برای آن اجتناب­ ناپذیر است.

پایدار کننده ­های بر پایه سرب به علت پایداری حرارتی بالا و قیمت مناسب، تا مدت­ ها اولین انتخاب برای آمیزه­ های بر پایه PVC بودند و عملکرد نسبتا مناسبی داشتند.

اما به علت مشکلات محیط زیستی، گرایش به این دسته از پایدار کننده ­ها در حال کاهش است و استفاده از پایدار کننده ­های بدون سرب در حال گسترش است.

یکی از این پایدار کننده ­ها، پایدار کننده­ های بر پایه کلسیم و روی است.

پایدار کننده

این ترکیبات دوستدار محیط زیست و غیر سمی که حتی در صنایع دارویی و آرایشی بهداشتی نیز مورد استفاده قرار می­گیرند، جایگزین مناسبی برای پایدار کننده­ های حرارتی بر پایه سرب در آمیزه ­های PVC هستند.

افزودن این پایدار کننده به جای پایدار کننده ­های بر پایه سرب، تاثیری روی رئولوژی مذاب نمی­گذارد و به همین دلیل، انتخاب مناسبی برای تولیدکننده­ ها ست تا با استفاده از تجهیزات فرآیندی موجود شان و با حداقل بهینه سازی در فرمولاسیون،

از استفاده پایدار کننده ­های بر پایه سرب، به سمت مصرف پایدار کننده ­های بر پایه کلسیم/روی بیایند.
علاوه بر غلبه بر مشکلات محیط زیستی، استفاده از پایدار کننده­ های بر پایه کلسیم/روی مزایای مانند پراکنش بهتر این پایدار کننده ­ها در ماتریس پلیمری را نیز دارد که سبب عملکرد بهتر آن­ها می­گردد.

شکل 1، روند تغییرات تولید پایدار کننده ­ها در کشورهای اروپایی را در بازه سال­های 2000 تا 2012 میلادی حاکی از افت شدید تولید پایدار کننده­ های بر پایه سرب و جایگزینی آن با پایدار کننده ­های بر پایه کلسیم است. در تولید محصولات بر پایه PVC در اروپا نیز این تغییرات به چشم می­خورد.

به طوری که تقریبا در همه­ ی سیم­ ها و کابل های تهیه شده از PVC، شاهد استفاده از پایدار کننده های بر پایه کلسیم هستیم و در 75 درصد از پروفیل ­ها و 66 درصد از لوله­ های PVC تولید شده نیز از پایدار کننده های بر پایه کلسیم استفاده شده است.

در کشورهای آسیایی و سایر نقاط جهان نیز این تغییر در مصرف پایدار کننده­ ها به چشم می­خورد.

کلسیم



❌ کپی مطالب،نمودارها،تصاویر و … صرفا با درج منبع بلامانع است .