info@fanchem.ir   |    02166565700   |   آدرس دفتر مرکزی : تهران,ستارخان,کوثر سوم,پلاک24   |    کارخانه شماره 1 : شمس آباد تهران  |    کارخانه شماره 2: شکوهیه قم

خواص حرارتی/مکانیکی پلی اتیلن با دانسیته بالا و پلی پروپیلن ایزوتاکتیک

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
خواص

سالانه میلیون ها تن پلاستیک استفاده شده از مصرف کنندگان و صنایع مختلف جهت بازیافت جمع آوری میشود و ظرفیت بازیافت پلاستیک ها نیز در حال پیشرفت چشمگیری است.

عدم سازگاری بین انواع مختلف پلیمرها تا حدودی سبب محدودیت بازیافت مکانیکی پلاستیک ها می گردد.

در این مقاله خواص حرارتی/مکانیکی پلی اتیلن با دانسیته بالای(HDPE) بازیافتی و پلی پروپیلن (PP) غیر بازیافتی، که دو گونه از پلیمرهای پرمصرف در صنایع مختلف هستند بررسی خواهد شد.

‌ ‌

vPP

‌ ‌

‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

پلی اتیلن

خواص حرارتی و مکانیکی آمیزه پلی اتیلن با چگالی بالای بازیافتی و پلی پروپیلن ایزوتاکتیک قالبگیری تزریقی شده

سالانه میلیون ها تن پلاستیک استفاده شده از مصرف کنندگان و صنایع مختلف جهت بازیافت جمع آوری میشود و ظرفیت بازیافت پلاستیک ها نیز در حال پیشرفت چشمگیری است. بازیافت پلاستیک ها هم از جنبه مالی و هم از لحاظ محیط زیستی  از اهمیت بالایی برخوردار است و تحقیقات زیادی در سال های گذشته در این زمینه انجام گرفته است.
عدم سازگاری بین انواع مختلف پلیمرها تا حدودی سبب محدودیت بازیافت مکانیکی پلاستیک ها می گردد. پراکنش نامناسب یک پلیمر در ماتریس پلیمری ثانویه، سبب تغییرات زیادی در خواص می شود و مانع استفاده در کاربردهای متداول می شود.

همچنین تخریب اکسایشی-گرمایی که به صورت پارگی زنجیر و یا شبکه ای شدن نمود پیدا می کند، سبب افت خواص محصولات بازیافتی نسبت  محصولات تولیدی از مواد غیر یازیافتی می گردد. استفاده از سازگارکننده و آنتی اکسیدان به منظور غلبه بر این مشکلات پیشنهاد می گردد که البته سبب افزایش هزینه ها می گردد.
یکی از راه ها برای استفاده از پلیمرهای بازیافتی، آمیزه سازی آن ها با پلیمرهای غیربازیافتی است که سبب دستیابی به خواص مکانیکی و حرارتی بهتری می گردد.

در این مقاله خواص حرارتی/مکانیکی پلی اتیلن با دانسیته بالای(HDPE) بازیافتی و پلی پروپیلن (PP) غیر بازیافتی، که دو گونه از پلیمرهای پرمصرف در صنایع مختلف هستند بررسی می گردد.
آمیزه ها به کمک قالبگیری تزریقی در دماهای 190، 200 و 220 درجه سانتیگراد و با سرعت rpm 60 تهیه شدند.

نمونه ها در ترکیب درصدهای مختلف از پلی اتیلن بازیافتی (rHDPE)  و پلی پروپیلن غیربازیافتی (vPP) تهیه شدند که ترکیب درصدها به صورت مقابل است: 0/100، 5/95، 10/90، 15/85، 20/80، 25/75 و 30/70. برای بررسی خواص حرارتی، تخریب حرارتی و خواص مکانیکی آمیزه پلیمری به ترتیب از گرماسنجی روبشی تفاضلی (DSC)، آنالیز توزین حرارتی (TGA) و تست کشش استفاده شد.

منحنی های حاصل از DSC حضور دو قله را برای همه آمیزه ها نشان داد؛ یکی نزدیک دمای ذوب rHDPE و دیگری نزدیک دمای ذوب vPP که نشان از پراکنش نامناسب vPP در ماتریس rHDPE دارد.

تغییرات در گرمای ذوب آمیزه پلیمری rHDPE/vPP علیه درصد vPP نشان از تاثیرات حضور vPP بر بلورینگی سیستم دارد. آنالیز TGA نشان داد ترکیب درصدهای 5/95 تا 20/80 بیشترین پایداری حرارتی را دارند. بیشترین پایداری برای نمونه 5/95 مشاهده شد و تخریب rHDPE نسبت به نمونه 0/100 کمی به تاخیر افتاد که می توان آن را به برهم کنش های بین مولکول های rHDPE با vPP مخصوصا در درصدهای پایین vPP نسبت داد.

همچنین بررسی خواص مکانیکی با آزمون کشش حاکی از قرابت نتایج تنش تسلیم آمیزه با قانون مخلوط ها داشت. تنش تسلیم با افرایش میزان PP از 0 تا 30 درصد افزایش داشت اما برای میزان کرنش در پارگی با افزایش PP روند معکوسی مشاهده گردید.

 

❌ کپی مطالب،نمودارها،تصاویر و … صرفا با درج منبع بلامانع است .