info@fanchem.ir   |    02166565700   |   آدرس دفتر مرکزی : تهران,ستارخان,کوثر سوم,پلاک24   |    کارخانه شماره 1 : شمس آباد تهران  |    کارخانه شماره 2: شکوهیه قم

استئارات آلومینیوم چیست؟

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
آلومینیوم


استئــارات آلـومینیـوم

استئارات آلومینیوم  از ترکیب نمک آلومینیوم و اسید استئاریک حاصل می شود و در خانواده ترکیبات آلی قرار دارد. به منظور کمک به جلوگیری از جدا شدن رنگدانه های معلق در روغن و کاهش  میزان روغن مورد نیاز برای خیساندن رنگدانه، که با تشکیل یک لایه ژل با روغن، توان پوشش رنگ را افزایش داده و باعث کاهش مقدار رنگدانه مورد نیاز میشود و با تشکیل یک لایه ژل با روغن، توان پوشش رنگ را افزایش داده و باعث کاهش مقدار رنگدانه مورد نیاز میشود، بکار می رود.

استئارات آلومینیوم یک ماده جلوگیرنده از کف ، غلظت دهنده و نرم کننده است که در صنایع رنگ، سرامیک، لعاب کاری و پلاستیک استفاده می شود.

این ماده بخوبی باعث غلظت دهی رنگ با یکنواختی و جلوگیری از جدا شدن رنگدانه و رنگ پایه در ظرف می شود. نظریه مقابل این نیست که آن ها نقش خود را ایفا نمی کنند، این بیشتر معطوف به حداکثر رساندن خلوص رنگ رنگدانه و قدرتی است که به معنای به حداقل رساندن هر نوع افزودنی است.

از آنجا که موم سنگین تر از استئارات آلومینیوم است، 2% موم یک افزودنی بسیار کمتری از استئارات آلومینیوم است.

مونو استئارات آلومینیوم یک ماده مرکب  ارگانیک و بصورت نمک اسید استئاریک و آلومینیوم است و فرمول مولکولی آن Al(OH)2C18H35O2  می باشد. هم چنین بنام دی هیدروکسی (octadecanoato-O-) آلومینیوم یا دی هیدروکسی (استئارات) آلومینیوم نیز نامیده می شود.

از آن بعنوان تشکیل دهنده ژل در بسته بندی مواد داروئی و در آماده سازی رنگ های آرایشی استفاده می شود. استفاده از استئارات آلومینیوم معمولا” در محصولات تجاری مطمئن است اما آلومینیوم ممکن است در بدن متراکم شود.

استئارات های فلزی ترکیبات اسید های چرب از نوع زنجیره طولانی با فلزاتی با ظرفیت های مختلف هستند. مهم ترین استئارات فلزی از نظر مقدار، استئارات فلزی آلومینیوم، کلسیم، منیزیم و روی هستند.

امتیاز اصلی، طیف گوناگون موارد مصرف آن ها است که مهم ترین آن ها عبارتند از: خصوصیات روان سازی، جدا نگهداری، دفع آب، ظرفیت ژل سازی، تثبیت کننده، کف زدائی و زداینده اسید.

استئارات فلزی بشکل های مختلف مانند پودر نرم، بصورت کپسول، پولک، پاستیل، گرانول AV و گرانول میله ای موجود می باشد.

استئارات های فلزی ماده ای مرکب از اسیدهای چرب با زنجیره طولانی وبا ظرفیت های متفاوتی است. برخی از استئارات های فلزی قابل حل در آب نیستند. در حالی که سایر استئارات ها مانند ترکیبات اسید های چرب با زنجیره طولانی با فلزات قلیائی یا آمونیاک قابل حل در آب هستند. مهم ترین استئارات های فلزی از نظر تنوع در کاربرد ها و مقدار تولید، استئارات های کلسیم، روی، منیزیم و آلومینیوم هستند.

استئارات با بیشترین اهمیت بازرگانی از اسید های چرب تجاری حاصل از منشاء طبیعی عمدتا” و بیشتر اسید استئاریک و اسید پالمیک، تولید می شود. بعلت گروه OH موجود در مولکول اسید چرب،  هیدروکسی 12 استئارات معمولا” بیشتر در حلال های قطبی قابل حل هستند و نقطه ذوب ان ها بیشتر از نمک های فلزی عمدتا” مخلوط اسید استئاریک و اسید پالمیک، هستند.

بعلت طول زنجیره کوتاه تر اسید چرب، خواص laurates وسیعا” تحت تاثیر فلز پایه مربوطه قرار میگیرد. خواص پایه ای استئارات فلزی از قبیل دفع آب و انعقاد برقرار است در حالی که خواص روان سازی و جدا سازی قبلا” به میزان چشمگیری کاهش یافته اند. بعنوان پیامد پیوند دوگانه موجود در اسید چرب، اسید اولئیک نسبت به استئارات نقطه ذوب پائین تری دارد.

حلالیت آن ها بطور معمول اندکی بهتر است.

استئارات آلومینیوم

از میان بسیاری خواص جالب استئارات های فلزی، مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • خواص روان سازی
  • خواص جدا سازی
  • دفع کنندگی آب
  • توانائی ژلاتینه سازی
  • تاثیرات تثبیت کنندگی
  • جلوگیری از کف کنندگی

بر خلاف بسیاری از سایر روان سازها و عامل های آزاد کننده، استئارات های فلزی با نقطه ذوب بالای خود مشخص می شوند. بنا براین استئارات فلزی در شکل پودر خشک نرم وقتی که بصورت پودر جامد بکار گرفته میشود می تواند بعنوان یک روان ساز خشک (شبیه گرافیت) عمل نماید. در بیشتر حالات ماهیت هیدروفوبیک (آب گریز) استئارات های فلزی بسیار مطلوب است.

خواص روان سازی و آزاد کنندگی و نیز دفع آب خصوصیت تمام استئارات های فلزی می باشد.

نتایج خاص این خصوصیات بوسیله کاتیون، طول زنجیره اسید چرب و سایر خصوصیات معین استئارات فلزی (بعنوان مثال میزان آب در کریستالیزه شدن) تعیین می گردد.

خاصیت ژلاتینه شدن استئارات آلومینیوم یک تاثیر ویژه بحساب می آید. هرچند میزان رضایت بخش بودن  ژلاتینه شدن بستگی به نوع استئارات (مونو، دی یا تری بیسیک) استئارات، قطبی بودن آن و خواص چسبندگی و حلالیت اجزاء مایع دارد.

استئارات کلسیم، منیزیم و استئارات روی (zinc)، تاثیر تثبیت کنندگی و فرآوری بر پلاستیک های سختی ناپذیر (fanchem-thermoplastics) دارند. استئارات آلومینیوم و منیزیم در بسیاری از مواد معلق بعنوان جلوگیری کننده از کف بکار می روند.

کـاربـرد :

استئارات های فلزی که در ابتداء بعنوان اسید تمیز کننده، روان ساز و عامل آزاد کنندگی در صنعت پلاستیک استفاده شده است، به نحو افزاینده ای در پروسه ذوب نیز اهمیت یافته اند. علاوه بر به حد اکثر رساندن تولید، بکاربردن استئارات های فلزی به پردازشگر(تولید کننده) اجازه می دهد که کالای نهائی با سطح صاف تر و سایندگی کمتر تولید نماید

استئارات های فلزی عمدتا” با مواد اولیه ارگانیک تولید می شوند. بنابراین زمانی که بصورت وسیعی در معرض حرارت بالا قرار میگیرند، به تنزل یافتن به چند درجه  گرایش خواهند داشت که منتج به بی رنگی می شود.

برخی تولید کنندگان نوعی از استئارات فلزی مقاوم در مقابل حرارت تولید کرده اند که در صورت بکار رفتن در ترانسپارانت ها یا ترموپلاستیک های رنگ شده حتی در حرارت بالا  دارای مقاومت بالائی در مقابل رنگ رفتگی هستند.

استئارات های فلزی باید کاملا” عاری از نمک باشند  بدون آن که خواص آب گریزی   (hydrophobic) خود را از دست داشته باشند.

❌ کپی مطالب،نمودارها،تصاویر و … صرفا با درج منبع بلامانع است .