info@fanchem.ir   |    02166565700   |   آدرس دفتر مرکزی : تهران,ستارخان,کوثر سوم,پلاک24   |    کارخانه شماره 1 : شمس آباد تهران  |    کارخانه شماره 2: شکوهیه قم

خاصیت آبگریزی استئارات روی

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
image 10 فن آوران شیمی

استفاده از استئارات روی بمنظور تولید مواد خشتی آبگریز با دوام بیشتر در برابر آب و باران های اسیدی”

خاصیت آبگریزی استئارات روی در این مقاله ، یک راه حل جدید برای افزایش دوام مواد خشتی با استفاده از استئارات روی بیان گردیده است.
استفاده از مواد خاکی در مصالح ساختمانی به علت سازگاری آن ها با محیط زیست همیشه مورد توجه محققان بوده است.یک مخلوطی به نام Adobe که از خاک و ماسه تشکیل شده است ، جز ترکیبات خوبی به حساب می آید اگرچه که برای بهبود برخی از خواص آن از تعدادی از تثبیت کننده ها در آن استفاده می گردد.
رندرهای1خشتی (Renders) بر روی دیوارهای ساخته شده با آجرهای خشتی برای رندرینگ یا گچ کاری ماکت ها و سازه های زمینی استفاده می شوند.با این حال هر دو آجر های خشتی و روکش های رس دارای مقاومت متوسط و دوام محدودی هستند.

علاوه بر این ممکن است ترک هایی در مرحله خشک شدن خشت به دلیل ناپایداری حجم رس در فرآیند ظاهر شود.ترکیب چسب های سنتی مانند آهک و گچ به نظر می رسد در تقویت مخلوط های خشتی مفید بوده باشند.به طور کلی آهک به دلیل حلالیت کمتر در آب در مقایسه با گچ پایداری بیشتری در مواد خاکی ایجاد می کند. پس در نتیجه، ترکیبات ضایعات می توانند برای بهبود دوام خشت در آزمایش های غوطه وری در آب موثر باشند و خاک را تثبیت کنند.از سیمان می توان برای بهبود قابل ملاحظه ی برخی از خصوصیات موجود در مواد خاکی به ویژه برای دستیابی به مقاومت مکانیکی بلاتر استفاده کرد.

استئارات روی

با بررسی و مطالعات محققان اثربخشی صابون های فلزی (به عنوان مثال استئارات فلزی و اولئات 2) در کاهش جذب آب در مصالح ساختمانی ثبت شده است.

همچنین نویسندگان در رابطه با صابون های فلزی ممکن است تغییراتی را در ساختار ملات های ساختمانی ایجاد کنند و علاوه براین ایجاد آجرهای خشتی و گچ های با دوام طولانی در برابر آب و باران های اسیدی به طور کامل نیز مورد بررسی قرار گرفت. استئارات روی Zns دوام آجرهای خشتی را بیشتر کردند. و با استفاده از Zns سطح خشت بسیار مرطوب شد.
در نهایت با انجام آزمایشات ،محققان موفق به تولید خشت با دوام بالا در برابر آب و باران های اسیدی با استفاده از استئارات روی شدند.اما این استئارات به عنوان یک پوشش روی سطح رسوب نمی کنند. استئارات روی  zinc stearate بر روی کاهش جذب آب در محیط های تهاجمی کاملا تاثیر بسزایی داشتند. این استئارات تاثیر کمی در خواص فیزیکی مواد خاکی مانند سرعت انتشار مافوق صوت و ضخامت و تراکم آن ها دارند.
انقباض کم و عدم وجود ترک در نمونه ها حاکی از آن است که می توان از استئارات روی برای تولید آجر خشتی و گچ استفاده کرد.

با وجود محدودیت های ذاتی مواد خاکی ، استفاده از Zns برای دوزهای پایین بسیار موثر هستند. همچنین تست SEM عملکرد حفاظتی استئارات روی را در مقابل باران های اسیدی تایید کرد.جذب آب مویرگی با رندر سیمان آبگریز قابل مقایسه بود و فرسایش باران های اسیدی در نمونه هایی که  حاوی مقادیر مختلف استئارات روی  zinc stearate بودند ، کمتر دیده شد.

همچنین برای تست کیفی استئارات روی می توانید از این صفحه استفاده کنید تا با چند تست ساده بدون استفاده از دستگاههای پیشرفته،با بررسی
1-بررسی ظاهری پودر استئارات روی 
2- بررسی حالت مذاب استئارات روی 
3- بررسی شکل ظاهری پس از سرد شدن استئارات روی 
4- آزمون سوختن استئارات روی 
کیفیت استئارات روی را مشخص نمایید. هر چه خلوص استئارات روی مصرفی در فرمولاسیون بالاتر باشد ، نتایج بهتری حاصل می شود.

:مرجعUse of zinc stearate to produce highly-hydrophobic adobe materials with extended durability to water and acid-rain-(Marcos Lanzón a,⇑, Encarnación Martínez a, María Mestre a, Juan Antonio Madrid-2017)